תזונה

חיות המחמד שלנו, בדיוק כמונו, זקוקות למזון על מנת לבנות, להחזיק ולתפעל את גופן.
מזוננו מורכב בחלקו ממים ובחלקו השני מחומר יבש. החומר היבש כולל מינרלים, חלבון, שומן, ופחמימות שחלקן נעכלות וחלקן שאינן נעכלות.
קיימים מינרלים שונים הדרושים לבעלי החיים, דוגמה למינרל שכזה הוא הברזל הדרוש לכדוריות הדם האדומות בכדי לשאת חמצן מהריאות לרקמות.
חלבונים מהווים את אבני הבניין של הרקמות שלנו והם עצמם בנויים ממולקולות הנקראות חומצות אמינו. כך, הרכב חומצות אמינו שונה ייצור חלבונים שונים, ולמיני בעלי חיים שונים (אדם / כלב / חתול וכו..) דרוש הרכב חומצות אמינו שונה לבנייה ותחזוקה של גופם. בהתאם, קיים יתרון באכילת חלבון שמקורו מן החי (בשר וביצים) מספקת הרכב חומצות האמינו הדומה יותר לרקמות בעל החיים מאכילת צמחים, אך עם זאת הוספת חלבונים מן הצומח שהרכב חומצות האמינו שלהם דומה לזה הדרוש לבעלי החיים אינו גורע מרמת המזון.
באופן כללי שמנים דרושים לגוף להפקת אנרגיה, אך קיימות חומצות שומן הנקראות "חומצות שומן חיוניות" והן למעשה חומצות שומן שהגוף זקוק להן לטובת תהליכים ספציפיים ואינו מסוגל לייצרן בעצמו כלומר שמקורן בהכרח מהמזון. דוגמה לחומצת שומן כזו היא חומצה לינולאית, המשתייכת למשפחת האומגה 3 ומעורבת בתהליכי גדילה, צימוח פרווה, חידוש ותפקוד העור, תפקוד כיליתי, רבייה וריפוי פצעים.
הפחמימות הנעכלות מספקות אנרגיה בלבד, הדרושה לקיום השוטף ולפעילות גופנית.

מזון לכלבים

לכל יצור חיי יש דרישות אנרגטיות הכוללות את הצרכים האנרגטיים הבסיסיים שמטרתם לשמר את הגוף במצב מאוזן וקבוע (למשל אנרגיה המושקעת בשמירה על טמפרטורת גוף קבועה בלי תלות בטמפרטורת הסביבה), ואת הצרכים הנוספים הכוללים פעילות גופנית, הריון, הנקה וכדומה.. כך, כלב זקן שישן מרבית היום זקוק לפחות אנרגיה מכלבה בתחילת הריון, וזו זקוקה לפחות אנרגיה מכלבי מזחלות העובדים במשיכת מסעות למרחקים ארוכים בשלג.
הדרישות האנרגטיות של בעל החיים נענות בעזרת האנרגיה שהוא מקבל במזון, כאשר מקור האנרגיה יכול להיות השומן, הפחמימות או החלבונים במזון. קיימות נוסחאות מדויקות או מקורבות לחישוב הצרכים האנרגטיים של בעל החיים שלכם, בהתאם לאחוז השמן, החלבון והפחמימות שמכיל המזון שאתם קונים.
כמובן שמלבד אנרגיה זקוק בעל החיים למינרלים, ויטמינים, חומצות אמינו חיוניות וחומצות שומן חיוניות שכולם חייבים להגיע מהמזון שלו. לכן, יש חשיבות עצומה להזנת חיית המחמד שלכם במזון ייעודי מאוזן ומלא, כלומר שמכיל באופן זמין לעיכול וספיגה את כל הנוטריינטים הדרושים לבעל החיים בהתאם לשלב התפתחותו. במידה ולא מצוין על המזון שרכשתם כי הוא מאוזן ומלא (בחלק מקופסאות שימורי המזון הרטוב אין תווית שכזו למשל) הוא אינו מכיל את כל הדרוש לבעל החיים ובהתאם אינו יכול לשמש לבדו להזנת בעל החיים.
בנוסף, הזנה מלאה ומאוזנת היא אחת הסיבות המרכזיות להאכלת בעל החיים שלכם במזון תעשייתי שנבדק והוכח כמאוזן ומלא, ו"לפנק" במזונות ביתיים כחלק נלווה בלבד להזנה (לא יותר מ15% מהמזון בסה"כ).

מלבד סימון המזון כ"מאוזן ומלא", תוכלו למצוא על המוצר את הגדרת המוצר (מזון לכלבים מבוגרים/מזון לחתולים עם בעיית כליות וכדומה..), שם היצרן ומקום הייצור, מספר האצווה ותאריך התפוגה, המשקל הנקי של המזון וכן רכיבים וערכים תזונתיים.
רשימת הרכיבים מפרטת את כל הרכיבי המזון בין אם מקורם מן החיי ובין אם מן הצומח בסדר יורד. במילים אחרות- הרכיב הראשון ברשימה הוא המצוי בכמות הגדולה ביותר במזון וכן הלאה. רשימה זו מאפשרת לנו לדעת בדיוק ממה הוכן המזון שאנו בוחרים לתת לבעלי החיים שלנו.
לעומת רשימת הרכיבים, רשימת הערכים התזונתיים מפרטת באחוזים את כמות המים, המינרלים (מלחים ואפר), החלבון, השומן והסיבים שיש במזון. אחוז הפחמימות הזמינות אינו מצוין אך הוא מהווה למעשה את ההפרש בין כל יתר המרכיבים לבין הסך הכל (100%). על פי אחוזים אלו המפורטים ברשימת הערכים התזונתיים ניתן לחשב את הערך האנרגטי של המזון ולקבוע את כמות המזון שיש לתת לבעל החיים בהתאם לגודלו ולשלב התפתחותו (גור/נקבה בהריון/נקבה מניקה וכדומה…).
אם אתם לא מצליחים למצוא על המזון את הפרטים שצוינו, דעו שאין זה חוקי וחשדו כי המזון אינו מפוקח וכמובן שעדיף שלא לרכוש אותו.
מזון לכלבים

המזונות שקיימים בשוק כוללים מספר משפחות-
1. חטיפים- לרוב מדבר במזונות שמטרתם לפנק את בעל החיים ולכן אינם מכילים את הנוטריינטים הדרושים לו באופן זמין. פעמים רבות חטיפים אלו עשויים מחומרים שאין להם כל ערך תזונתי.
2. שימורים- מזונות המכילים לערך 80% מים. מזונות אלו יכולים להיות מאוזנים ומלאים ואף להוות פתרון עבור בעלי חיים עם בעיות שיניים וחניכיים המתקשים באכילת המזונות היבשים שנפוצים בשוק. עם זאת כאשר מזינים בהם כמזון עיקרי חשוב לזכור לחשב את האנרגיה המזונית מתוך האחוזים המהווים חומר יבש במזון (שאינם מים..).

3. מזון יבש- בשוק קיימים מזונות יבשים הנחלקים באופן גס לשלוש רמות- מכון תערובת, פרימיום וסופר פרימיום.
מזונות "מכון תערובת" קיימים רק לכלבים ומהווים את המזונות ברמה הנמוכה ביותר. בהתאם, מזונות אלו מאוד זולים, אך מיוצרים ממרכיבים ברמה נמוכה ולכן הם בעלי נעכלות נמוכה (כלומר בעל החיים אינו מצליח לפרק ולספוג אותם כראוי). פעמים רבות נדמה לבעלים כי הכלב מאוד אוהב את המון כי הוא "מתנפל" עליו ברגע שמגישים לו אותו, אך האמת היא שהכלב רעב כיוון שאינו מקבל את הדרוש לו מהמזון שלו ולכן "מתנפל" על המזון. לעיתים מזונות אלו אינם מבוקרים במידה מספקת (עלולים להיות חסרים או עודפים בנוטריינט מסויים).
לעומתם, מזונות "פרימיום" מיוצרים באופן ייעודי לחיות מחמד שונות (ולא במכון וממרכיבים מהם מיצרים מזון לחיות משק), הם מכילים מרכיבים באיכות ובנעכלות טובה ומפוקחים היטב. בהתאם, הם אינם זולים כמו מזונות "מכון תערובת", וכן כוללים מגוון רחב של מזונות שניתן להשיגם בסופרים ובחנויות לחיות מחמד.
מזונות "סופר פרימיום" הם מזונות יקרים יחסית, אך הם עשויים ממרכיבים טובים ובעלי נעכלות גבוהה מאוד כך שהכמות (במשקל) היומית שבעל החיים זקוק לה על מנת לענות על הדרישות האנרגטיות שלו נמוכה ביחס למזונות האחרים. קיים מגוון רחב של מזונות כאילו וניתן לרכוש אותם בחניות של חיות מחמד ובמרפאות.
שתי נקודת הבדל נוספת בין המזונות שאינן "רשמיות" הן: א. המרכיב המוביל ברשימת המרכיבים- במזונות "סופר פרימיום" לרוב מדובר במרכיב שמקורו מן החי אך הוא אינו קמח (למשל בשר עוף ולא קמח עוף), ובמזונות "פרימיום" לרוב מדובר בקמח שמקורו מן החיי. ב. במזונות "פרימיום" יש פחות סוגים ייעודיים (מזון יעודי לחולי סוכרת/מזון יעודי לבעלי חיים שמנים/ מזון ייעודי לבעלי בעיות בכליות וכדומה..) ביחס למזונות "סופר פרימיום".

קצת מידע אודות מזונות ביתיים שאינם בריאים לכלבים וחתולים-
קיימים מזונות המכילים חומרים הרעילים לחיות המחמד שלנו. המרכזיים שבהם הם השוקולד (מכיל תיאוברומין) והבצל חי או מבושל (מכיל אלקלואידים). בנוסף מומלץ להימנע מענבים וצימוקים, אגוזי מקדמיה, אבוקדו וכן גרעינים של פירות שונים כגון אפרסקים ומשמשים.
מלבד המזונות המכילים חומרים הרעילים קיימים מזונות שמסכנים את בריאות בעל החיים מסיבות שונות. המרכזיים בהם הם עצמות עוף (העצמות הארוכות של העוף המצויות בכרעיים ובכנפיים נשברות בלעיסה לחתיכות חדות מאוד העלולות לחורר את ערכת העיכול של בעל החיים או במקרים פחות חמורים להתקע ולחסום את מערכת העיכול), ובשר לא מבושל (בשר לא מבושל עלול להכיל זיהום חיידקי שללא בישול עלול להוביל למחלה).
כמובן שגם מזונות מעופשים/רקובים שאינם ראויים למאכל אדם אינם מומלצים למאכל חיות מחמד.
שוקולד
עצמות לכלב
חצי בצל

קישורים חברתיים

צור קשר

חייגו: 054-7575958 או השאירו פרטיכם

דילוג לתוכן